De verplichte werken voor het 26e Gouden Spiker Festival zijn geselecteerd. Stichting Culturele Activiteiten Opsterland (SCAO) heeft voor het festival een compositie laten schrijven door Arend Gerds. Dodo van Haska, een verhaal over een Friese heilige. Het is geschreven voor de 4e divisie brassbands. Voorzitter Heleen Talman: ‘We zijn trots op het resultaat. Het is een waardevolle aanvulling op het repertoire voor deze divisie én we leggen een prachtig historisch verhaal vast met muziek. Ik denk dat de brassbands veel plezier gaan beleven aan dit nieuwe muziekstuk.’
Dodo van Haska, een Friese heilige
‘De organisatie heeft mij gevraagd om dit verhaal over Dodo van Haska om te zetten in muziek.’ vertelt Arend Gerds. ‘Ik ben op ontdekkingsreis geweest in Friesland, om de plaatsen waar Dodo van Haska leefde met eigen ogen te zien en me te laten inspireren. Dodo van Haska had een bijzonder leven, volgens de verhalen vol wonderbaarlijke genezingen, visioenen en voorspellingen. In de compositie probeer ik elementen hiervan terug te laten komen, maar ook zijn leven in het klooster Mariëngaarde in Hallum, zijn leven in de uithof te Bakkeveen en de kluizenarij in de Haske. In het werk zijn ook melodieën te horen uit de tijd van Dodo van Haska (Perotinus, Hildegard von Bingen). Ze vormen de basis van dit muzikale verhaal, waarin Dodo van Haska centraal staat. Het is bijzonder om zo’n historische figuur vast te mogen leggen met muziek. Ik kijk erg uit naar de uitvoeringen op het Gouden Spiker Festival.’
Het is belangrijk dat het speelbaar is voor iedere club
‘Arend Gerds is inmiddels een bekende componist in de brassband- en fanfarewereld.’, vertelt Durk Lautenbach. Durk Lautenbach en Bienze IJlstra kiezen jaarlijks de verplichte werken voor het Gouden Spiker Festival. ‘Voor ons als selectiecommissie is het belangrijk om er voor te waken dat ieder orkest in de divisie het nieuwe werk kan spelen. Dat is bij het werk van Arend heel goed gelukt. Het is een uitdagend werk, voor iedere vierde divisie club.’ Bienze IJlstra: ‘Voor elke muzikant moet er genoeg te doen zijn. Niet alleen voor de hoekpunten. De moeilijkheidsgraad moet gelijkwaardig verdeeld zijn over alle secties. Oftewel: iedereen moet aan de bak. Het is erg mooi dat de SCAO een inspanning levert om het repertoire voor de lagere divisies uit te breiden. Op deze manier krijgen componisten uit Nederland ook een podium.’